Gólyavári Panno
ELTE BTK Gólyavár
2008.04.24.
Pauer Gyula Kossuth-díjas képzőművész, a magyar neoavantgard képzőművészet nemzedékének kiemelkedő egyénisége. Munkásságát az 1970-ben megalkotott "Pszeudo" program koncepciója határozta meg. Ez a korszak ideológiájának a kritikájaként született meg, és valódinak bemutatott dolgokat és viszonyokat tett kérdésessé azzal, hogy illuzionista fogásokkal olyan műtárgyakat hozott létre, amelyek plasztikus formákat mutatnak ott, ahol ilyen formák tulajdonképpen nincsenek. A Pszeudo "...ál, hamis, nem valódi, valódinak látszó. A Pszeudo szobor nem annak látszik, ami valódi formája... nem a szobrászatról beszél, hanem a szobrászat helyzetéről... és a következő szobrászati témákat tartalmazza: 1 A plasztika meglétét. 2. A plasztika hiányát. 3. A Pszeudo jellegű attitűdöt, a tárgy manipulÁLtságát... tehát nem csak tagadja a manipulált egzisztenciát, hanem igenli is... " (részlet a Pszeudo kiáltványból, 1970). Az első Pszeudo plasztikák a minimal art-hoz hasonló egyszerű geometriai formák voltak, melyeknek a felülete azonban bonyolult, gyűrt térformák illuziójával szolgáltak. Pauernek a Pszeudo program jegyében született munkái jelentős mértékben járultak hozzá a nemzetközi neoavantgárd gazdagításához. A Gólyavári Panno méreteivel és erőteljes színvilágával arra is jó példa, hogy a Pszeudo program keretében alkotott művek a monumentálissá növesztett illuzionista térhatások révén díszítő célokat is sikerrel szolgálhatnak. (PERNECZKY)